29.10.2025

Foto: Pixabay.com / geralt
Jautājums par to, kāds ir sods par braukšanu bez ziemas riepām, ideālajā pasaulē nepastāvētu – ikviens autovadītājs rudenī savam auto uzliktu ziemas vai vissezonas riepas, un lieta darīta. Diemžēl realitāte ir citāda, taču sods, lai gan tāds pastāv, ir tikai mazākā bēda salīdzinājumā ar reālajiem riskiem un sekām. Par to, kāpēc šāda izvēle ir vairāk nekā muļķīga – šajā rakstā!
Kas paredzēts likumā? Sods par braukšanu bez ziemas riepām nebeidzas ar maciņa patukšošanu
Latvijas likumdošana skaidri un gaiši pasaka – no 1. decembra līdz 1. martam visiem transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, jābūt aprīkotiem ar vissezonas vai ziemas riepām, un minimālais protektora dziļums ir 4 milimetri. Plašāk par šo tematu vari lasīt mūsu bloga rakstā Kāds ir minimālais ziemas riepu protektora dziļums?.
Ceļu policijas reidi uz ceļiem ziemas mēnešos notiek regulāri. Ja tevi aptur un konstatē neatbilstošas riepas, var tikt piemērots naudas sods. Ceļu satiksmes likuma 71. panta 14. punkts paredz, ka no 1. decembra līdz 1. marta braucot ar automašīnu vai autobusu, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kuram nav ziemas apstākļiem paredzētas riepas, sods vadītājam būs 6 naudas soda vienības jeb 30 eiro.
Tā paša panta 20. punktā teikts, ka, ceļu satiksmē izmantojot riepas ar nepietiekamu protektora dziļumu vai bojājumu, kas apdraud drošību, tiks piemērots:
- Transportlīdzekļa vadītājam – brīdinājums vai soda nauda no 3 līdz 11 vienībām (15 līdz 55 eiro);
- Fiziskajai personai, kura atbildīga par auto ekspluatāciju – 11 līdz 28 naudas soda vienības (55 līdz 140 eiro);
- Juridiskajai personai – 14 līdz 140 naudas soda vienības (70 līdz 700 eiro).
Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi paredz vēl kādu bonusu abiem panta punktiem – 1 pārkāpumu uzskaites punktu. Taču sods par braukšanu bez ziemas riepām vēl ir ļoti maigs. Ievērojami nepatīkamāka var būt seku ķēde: transportlīdzeklim var tikt anulēta tehniskā apskate. Tas nozīmē, ka auto nav tiesīgs piedalīties ceļu satiksmē, līdz netiek novērsti konstatētie trūkumi.
Arī juridiskās sekas var būt ļoti nepatīkamas

Foto: Unsplash.com / Sigmund
Tieši juridiskās sekas ir tas, kas daudziem liek aizdomāties, ka sods par braukšanu bez ziemas riepām ir mazākā problēma. Iedomājies situāciju – uz slidena ceļa tu esi cietušais, piemēram, kāds cits autovadītājs ieskrien tavā auto no aizmugures, un sākotnēji šķiet, ka vainīgs ir tikai otrs autovadītājs, tāpēc par remonta rēķiniem var neuztraukties.
Taču, ja tavam auto ir uzstādītas neatbilstošas riepas, situācija var kļūt krietni nepatīkamāka. Notiekot negadījumam, policija vai apdrošinātājs vērtē konkrētos apstākļus: ceļa segumu, ātrumu, distances ievērošanu un citus faktorus, tostarp – arī auto tehnisko stāvokli un aprīkojumu. Ja transportlīdzeklim nav piemērotas riepas, to var uzskatīt par nepiemērotu dalībai ceļu satiksmē.
Ja notiek sadursme un tiek pierādīts, ka riepas bija neatbilstošas (piemēram, ziemas sezonā protektora atlikums ir mazāks par 4 milimetriem vai tām nav “kalns un sniegpārsliņa” marķējuma), var tikt konstatēta vadītāja / īpašnieka atbildība par auto tehnisko sagatavotību, kas var ietekmēt gan civiltiesisko, gan krimināltiesisko atbildību (piemēram, ja ir cietušie). Savukārt apdrošināšanas sabiedrībām tas var kalpot par pamatu atteikt atlīdzību vai to samazināt.
Atbildība un veselais saprāts saka priekšā: drošība pirmajā vietā!
Braukšana ar nepiemērotām riepām ziemā ir ne tikai likuma pārkāpums, bet arī augstākā mērā bezatbildīga rīcība. Aukstā laikā, sniegā un uz apledojuša ceļa vasaras riepu gumijas sastāvs kļūst ciets, zaudējot elastību, un protektora raksts nespēj nodrošināt pietiekamu saķeri. Tas krasi pagarina bremzēšanas ceļu un būtiski samazina vadāmību.
Padomā par diviem pavisam reāliem draudiem, kuros sods par braukšanu bez ziemas riepām šķitīs tīrais nieks:
- Kas notiks, ja slidenā ceļa dēļ nespēsi apstāties pirms gājēju pārejas, apdraudot mazāk aizsargātos gājējus vai pat kādu no tiem notriecot?
- Uz slidena ceļa saslīdēsi un frontāli sadursies ar pretējā joslā braucošu auto vai ietrieksies kokā, stabā vai ēkā?
Secinājums ir skaidrs pat pirmklasniekam – neizmantojot ziemas vai vissezonas riepas gada aukstajā laikā, tu apdraudi ne tikai sevi, bet arī visus pārējos satiksmes dalībniekus, kuri vispār nav vainīgi pie tik bezatbildīga lēmuma.
Ko darīt, ja nauda jaunām un kvalitatīvām ziemas riepām pietrūkst?

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža
Ja ir spiedīgi ar naudas līdzekļiem, joprojām ir vairāki risinājumi, kas ir daudz drošāki par nepiemērotu riepu lietošanu:
- Eiropas tipa jeb cietā sastāva ziemas riepas visa gada garumā – tās ir izgatavotas no cietāka gumijas sastāva, salīdzinot ar Skandināvijas tipa jeb mīkstā tipa ziemas riepām, tāpēc vasarā dilst lēnāk un joprojām nodrošina pieņemamu veiktspēju. Ar šādām riepām var braukt visu gadu, ietaupot uz riepu montāža rēķina un otra riepu komplekta iegādi;
- Vissezonas riepas – lai gan labāka saķere būs konkrētajai sezonai paradzētām riepām, vissezonas riepas ir drošāks risinājums nekā braukt ar vasaras riepām, kā arī ļauj ietaupīt uz riepu montāžas izmaksām;
- Lietotas riepas – labāk uzlikt savam auto lietotas riepas ar atbilstošu protektora dziļumu nekā riskēt ar sodu par braukšanu bez ziemas riepām vai, vēl ļaunāk, ar avāriju.
Sods par braukšanu bez ziemas riepām vēl ir nieks, salīdzinot ar riskiem, kurus radi gan sev, gan citiem satiksmes dalībniekiem, ziemā savu auto neapaujot ar piemērotiem apaviem. Tāpēc aplūko Riepu garāžas ziemas un vissezonas riepu piedāvājumu, kurā atradīsi maciņam ļoti draudzīgus risinājumus, tostarp arī lietotas riepas. Savukārt ar Online pieraksta palīdzību pie reizes vari pieteikties riepu montāžai turpat uz vietas kādā no Riepu garāžas servisiem visā Rīgā!



