29.07.2025

Foto: Freepik.com / freepik
Iestājoties vasarai, gaisa temperatūra visai strauji paaugstinās, un ceļa segums uzkarst. Šajos apstākļos rodas būtisks jautājums: kāpēc vasarā nebraukt ar ziemas riepām? Lai gan var šķist ērti nemainīt riepas un ar vienu riepu komplektu doties savās gaitās visa gada garumā, braukšana ar ziemas riepām vasarā ir ne tikai bīstama, bet arī neizdevīga. Mīkstais gumijas sastāvs, kas ir ziemas riepu veiksmes atslēga aukstumā, karstā laikā kļūst par draudu tavai drošībai uz ceļa. Kāpēc tā? Par to vairāk lasi raksta turpinājumā!
Galvenais risks – slikta uzvedība uz karsta asfalta
Svarīgākais iemesls, kāpēc vasarā nebraukt ar ziemas riepām, slēpjas to gumijas sastāvā un protektora īpašībās. Ziemas riepas izceļas ar mīkstāku gumijas maisījumu, kas saglabā elastību un saķeri zemā temperatūrā, sniegā un uz ledus. Taču vasaras karstumā tas kļūst par trūkumu. Gumija kļūst pārmērīgi mīksta, elastīga, kas pasliktina riepu saķeri ar asfaltu.
Rezultātā rodas šādas problēmas:
- Garāks bremzēšanas ceļš – testos ir pierādīts, ka pie temperatūras, kas pārsniedz +7 grādus pēc Celsija, ziemas riepu bremzēšanas ceļš ir ievērojami garāks nekā vasaras riepām. Pētījumu rezultāti mēdz atšķirties, taču, piemēram, Continental mājaslapā pieminēts, ka uz sausa asfalta bremzēšanas ceļš pagarinās par vismaz 10%, bet uz slapja asfalta – pat par 26%. Avārijas situācijā šie papildu metri var izrādīties liktenīgi. Pat pilsētas satiksmē, kur ātrums ir mazāks, garāks bremzēšanas ceļš ievērojami palielina sadursmes risku;
- Pasliktināta vadāmība un saķere – mīkstais gumijas sastāvs samazina riepu stabilitāti līkumos un veicot straujus manevrus. Riepas sāk peldēt, un vadītājs var daļēji vai pilnībā zaudēt kontroli pār transportlīdzekli. Samazinās spēja efektīvi apbraukt šķēršļus un reaģēt uz pēkšņām izmaiņām, kas var novest pie bīstamām situācijām un avārijām, tāpēc vasarā nevajadzētu braukt ar ziemas riepu komplektu;
- Paaugstināts akvaplanēšanas risks – lai gan ziemas riepām ir dziļš protektors, kas paredzēts sniega un ūdens novadīšanai, to lamelēm un rievām ir atšķirīga forma, un tā nav piemērota liela ūdens daudzuma efektīvai izspiešanai no riepu kontaktvirsmas vasaras apstākļos. Karstā laikā ziemas riepas deformējas un peld pa ceļa virsmu, nevis stingri pieķeras pie tās, kas var būtiski palielināt akvaplanēšanas risku uz slapja ceļa.
Kāpēc nebraukt ar ziemas riepām vasarā? Jo maciņš ilgtermiņā būs jāatver plašāk!

Foto: Freepik.com / ededchechine
Braukšana ar ziemas riepām vasarā ne tikai samazina tavu un citu satiksmes dalībnieku drošību, bet arī rada nevajadzīgus izdevumus un negatīvi ietekmē vidi.
Ātrāks riepu nodilums un īsāks kalpošanas laiks
Ziemas riepu mīkstais gumijas sastāvs ir daudz jutīgāks pret augstām temperatūrām un ar ceļa seguma radīto berzi. Līdz ar to karstā laikā tās nodilst daudz ātrāk nekā vasaras riepas. Tas nozīmē, ka riepu kalpošanas laiks būtiski samazinās, un tev biežāk būs jāviec jaunu ziemas riepu iegāde, kas ilgtermiņā izmaksās dārgāk.
Daži eksperti lēš, ka, braucot vasarā ar ziemas riepām, to nodilums var būt pat divas reizes ātrāks. Līdz ar to domāt, ka šādā veidā ietaupīsi uz riepu iegādes un montāžas rēķina, ir aplami. Mūsu iepriekšējā bloga rakstā atradīsi noderīgu informāciju par to, cik svarīgs ir vasaras riepu protektora dziļums un kā tas ietekmē automašīnas bremzēšanas ceļu.
Paaugstināts degvielas patēriņš
Mīkstā gumija un protektora raksts, kas paredzēts labākai saķerei ar sniegu un ledu aukstā laikā, palielina rites pretestību. Tas savukārt nozīmē, ka automašīnai ir jāpatērē vairāk degvielas, lai pārvarētu šo pretestību. Rezultātā ikmēneša tēriņi par degvielu kļūs lielāki.
Lielāks troksnis
Ziemas riepu protektors ir veidots tā, lai nodrošinātu maksimālu saķeri ar sniegu un ledu, kas bieži vien tiek panākts ar agresīvāku un dziļāku protektora rakstu. Uz sausa asfalta šāds protektors komplektā ar mīksto gumijas sastāvu rada lielāku troksni, salīdzinot ar vasaras riepām, līdz ar to cieš braukšanas komforts gan tev, gan apkārtējiem satiksmes dalībniekiem.
Gada siltajos mēnešos labāk izvēlēties lētas vasaras riepas, nevis dīrāt labu ziemas riepu komplektu

Foto: Pexels.com / Joshua Köller
Ņemot vērā visus minētos riskus un trūkumus, ir skaidrs, kāpēc vasarā nebraukt ar ziemas riepām. Iepazīsimies ar divām labākām opcijām!
1. opcija: vasaras riepas
Vasaras riepas izceļas ar cietāku gumijas sastāvu, kas nodrošina optimālu saķeri un veiktspēju augstākā temperatūrā. Vasaras riepām ir arī speciāls protektora raksts, kas efektīvi novada ūdeni no kontaktvirsmas, samazinot akvaplanēšanas risku un nodrošinot stabilitāti uz slapja asfalta. Ja nevēlies riepu iegādei tērēt lielu naudu, tas nekas – Riepu garāžas piedāvājumā ir daudzas kvalitatīvas, bet lētas vasaras riepas.
2. opcija: vissezonas riepas
Ja gribi izvairīties no riepu maiņas divas reizes gadā un neuztraukties par to, kur likt otru riepu komplektu, vissezonas riepas var būt laba izvēle. Tomēr ir svarīgi atcerēties, ka tas ir kompromiss starp vasaras un ziemas riepu īpašībām. Vissezonas riepas nodrošinās apmierinošu veiktspēju gan vasarā, gan mērenos ziemas apstākļos, bet nespēs pilnībā aizstāt specializētas ziemas vai vasaras riepas skarbākos apstākļos, piemēram, lielā salā vai uz ļoti karsta / slapja asfalta. Arī vissezonas riepu piedāvājums Riepu garāžā ir ļoti plašs, turklāt, ja nevari izvēlēties piemērotāko modeli, mūsu zinošie speciālisti tev ar prieku palīdzēs.
Vienmēr atceries, ka riepas nodrošina vienīgo kontaktu starp automašīnu un ceļu. To stāvoklis un atbilstība sezonai ietekmē gan tavu, gan apkārtējo satiksmes dalībnieku drošību, tāpēc ignorēt faktus, kāpēc vasarā nebraukt ar ziemas riepām, ir vieglprātīgi un bīstami. Nekavējies ar riepu maiņu – tava drošība ir svarīgāka par īstermiņa ietaupījumu un ērtībām!